قرارداد nda محرمانگی چیست؟ دفتر حقوقی تجاری زرگام

اگر نمی دانید قرارداد nda یا محرمانگی چیست و چه اهمیتی و در جه مواردی کاربرد دارد، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

امروزه در دنیای تجارت، شرکتها و صاحبان مشاغل به دلیل حفظ جایگاهشون در رقابت با شرکا، مجبور به حفاظت از یک سری آمارها و اطلاعات هستند، پروژهای کاری که هنوز به اتمام نرسیده یا رونمایی نشده اند، ایده های نو و خلاقانه، محصولات خارق العاده که باید تا لحظه عرضه به بازار، مخفی نگه داشته شود، تا فرمول ساخت، تکنولوژی، همچنین اطلاعات مربوط به مشتریهای شرکت و به طور کلی هرآنچه برای شرکتها جنبه مخفیانه دارد در زیرمجموعه موضوعات این قرارداد قرارمی گیرند.

کارکرد قرارداد محرمانگی

یکی از دلایل رونق انعقاد قرارداد محرمانگی یا NDA ، مزایای بیشمار آن در حفاظت ازاطلاعات خصوصی و حرفه ای شرکتها است که درسایه تنظیم آن اطلاعات بدون دغدغه بین طرفین تبادل می گردد. به همین چهت شفافیت در مورد اینکه ،چه مواردی دقیقا محرمانگی محسوب می شود و تشریح عواقب افشا اسرار،فضای بی اعتمادی بین طرفین را به شدت کاهش می دهد و باحفظ اطلاعات و اسرار شرکت به شرکا اجازه میدهد، بدون ترس از دسترسی رقبا به اطلاعات خصوصی با هم مشارکت کنند و دقیقا بدانند چه اطلاعاتی را می توانند با دیگران به اشتراک بگذارند و چه اطلاعاتی مشمول عدم افشا میشود.

عواقب نقض یک قرارداد NDA چه خواهد بود؟

عواقب نقض یک قرارداد N D A یا محرمانگی می تواند هم مشمول جنبه حقوقی و هم کیفری گردد.البته آثار کیفری آن محدود به موارد سرقت اسرار تجاری است،اصولا نقض محرمانگی، بعد حقوقی دارد. پرداخت خسارات و وصول ضمانتنامه و خاتمه کار و حتی اعاده دارایی ها بسته به مورد توافق طرفینt از پیامدهای نقض قرارداد است. بنابراین اگر قراردادی امضا شد و برخلاف مفاد قرارداد، در موارد غیر قانونی اطلاعات افشا شد، طرف که نقض قرارداد عدم افشا را انجام داده است در معرض طرح دعوی حقوقی یا کیفری قرار می گیرد. البته در موارد قانونی یا درخواست دادگاه،افشا اسرار مشمول نقض محرمانگی نمی گردد.

مدت اعتبار قرارداد محرمانگی

مدت اعتبار قرارداد محرمانگی بسته به حساسیت اطلاعاتی، در هر قراردادی متفاوت است و هر قراردادی از لحاظ مدت اعتبار،منحصر به فرد است.قرارداد محرمانگی می تواند از یک سال تا ده سال معتبر باشد.گاهی به دلیل خاصیت منحصر به فرد اطلاعات،قرارداد منعقده به صورت مادام العمر تنظیم میشود.

کارکرد قرارداد NDA  

قرارداد NDA یا محرمانگی به چه صورت عمل میکند؟ امروزه لازمه دنیای تجارت و کار در دنیای حرفه ای،ارتباط ،مذاکره و مراوده با مشتریان، کارمندان، مشاوران، سرمایه گذارن، تامین کنندگان شرکت و سایر افرادیست که مرتبط با پروسه کاری هستند.به ناچار در هر یک از این روابط یک سری اطلاعات رد و بدل می شود، تنظیم قرارداد عدم افشا در این موارد برای کارمندان و افراد یک مجموعه ای شفافیت به عمل می اورد، که دقیقا چه اطلاعاتی محرمانه است و نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود و از طرفی تنظیم قرارداد NDA باعث اعتماد بیشتر شرکتها به کارمندان و ایجاد یک جو اعتماد سازی در مذاکرات میشود. کارمندان یک مجموعه باید دقیقا بدانند نشرچه اطلاعاتی ممنوع بوده و در صورت نقض آن چه ضمانت اجرا از نظر قانونی، آنها را پاسخگو می کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا