nda یا قرارداد محرمانگی چیست و کاربرد آن

قرارداد nda یا محرمانگی ،مخفف قرارداد،  Non- Disclosure Agreement است. که ازنظر قانونی، یک قرارداد الزام آور است که طرفین قرارداد را ملزم به محرمانگی و عدم افشا اسرارحرفه ای و اطلاعات می کند.

در روابط کاری که مستلزم رد و بدل کردن یک سری اطلاعات حرفه ای است،تنظیم یک قرارداد محرمانگی جزو موارد ضروری می باشد.در مواردی که طرفین به واسطه شروع یک قرارداد کاری وارد مذاکرات اولیه میشوند،لاجرم نیازمند تبادل اطلاعات حساس حرفه ای است که در ابتدا این قرارداد منعقد می گردد که طرفین بدون ترس از درز اطلاعات به راحتی مذاکرات تا قرارداد نهایی ادامه دهند. در واقع  با انعقاد آن اطلاعاتی کاری و حرفه ای محافظت کرده و به اشتراک گذاری آنها را در چهارچوب یک قرارداد ممکن می سازد.

دراین موارد کارفرما باید با کارمندان خود چنین قراردادی منعقد میکند تا اطمینان حاصل کند که اسرار حرفه ای درز پیدا نکرده و در دسترس رقبا قرار نمی گیرد.

قرارداد محرمانگی درچه مواردی تنظیم می شود؟

در بعضی موارد که شرکتها نیازمند استخدام کارمندانی هستند که به واسطه موقعیت شغلی به  اطلاعات حساس حرفه ای دسترسی دارد، دراین شرایط مدیران شرکتها درابتدا کار، با کارمندان خود قرارداد عدم افشامنعقد می کنند.

در موارد دیگر، شرکتها یا افرادی که در جستجو سرمایه گذار درحرفه خود هستند و برای جلوگیری ازدسترسی رقبا به اسرارتجاری ، نیازمند انعقاد قرارداد عدم افشا با سرما یه گذار هستند.چرا که بعضی ازاطلاعات به دلیل اهمیت زیاد آنها برای یک شرکت،نیازمند حفاظت دقیق و اقدامات مناسب برای جلوگیری ازانتشار است. به عنوان مثال: استراتژدی شرکت، برای بازاریابی یا برنامه های فروش در سطح داخلی یا عرصه بین المللی، مشتریان شرکت، اطلاعات مربوط به خط تولید یا نرم افزارهای اختصاصی شرکت و اطلاعات مالی همگی جزو مواردی است که نیازمند تنظیم قرارداد محرمانگی با افرادی است که اطلاعات در دسترس انهاست.

البته لازم به ذکر است که اگر قراردادهای محرمانگی، بدون توجه به اصول حرفه ای و یا بسیار سنگین تنظیم شوند، ممکن است در بدو امرتوسط افراد پذیرفته نشود و مخصوصا سرمایه گذاران به راحتی این قراردادها را امضا نمی کنند، به همین دلیل تنظیم مواد قرارداد محرمانگی باید با هوشمندی و ظرافت انجام گیرد، تا نه تنها، امضا قرارداد به مشکل بر نخورد بلکه در صورت مشاهده مواردی از نقض مواد، بتوان با طرح دعوای یا شکایت ،خسارات وارده را مطالبه کرد.

 

از چه اطلاعاتی در قرارداد محرمانگی محافظت می شود؟

تنظیم این قرارداد این فرصت را برای شرکتها مهیا می کند،که به صورت نامحدود از تمامی اطلاعات شرکت محافظت شود. این اطلاعات چه مواردی را شامل می شود:

1- اطلاعات مشتری شامل اطلاعات مشتریان حاضر مجموعه و مشتریانی بالقوه ایست، که با انها تفاهم نامه به منظور همکاری آینده منعقد شده است.

2- اطلاعات مالی اطلاعات مالی مربوط به هرمشتری یا تارگت مالی شرکت، که بیشتر مربوط به حوزه حسابداری است.

3- اطلاعات مالکیت معنوی این اطلاعات مربوط به حق ثبت اختراع، کپی رایت، اسرار تجاری و حرفه ای و فناوری است، که بازار رقابتی شرکت به شدت منوط به این اطلاعات است.

4- اطلاعات بازاریابی شرکتها، که منظورازاین اطلاعات بازارهدف ، استراتژیهای مرتبط با قیمت گذاری، تبلیغات محصول دربازاروسایر تاکتیکهای فروش می باشد.

5- تاکتیک واستراتژیهای شرکت

این اطلاعات شامل کلیه اطلاعات عملیاتی وهر گونه اطلاعات مربوط به حقوق و هزینه های داخلی و جانبی شرکت است.

به دلیل اهمیت موارد خاص بالا برای شرکتها، کارفرما در بدو امر از کارمندان می خواهد که قرارداد عدم افشا را امضا کنند، به علاوه در صورتی که با شرکتی قصد همکاری در خصوص سرمایه گذاری درآینده را دارید، درابتدا نیازمند انعقاد این قرارداد می باشید چرا که،درغیراین صورت طرفین در طول همکاری نه تنها حس اعتماد کمی به یکدیگر خواهند داشت بلکه به راحتی نیز، قادر به اجرایی کردن تواناییها بالقوه و پتانسیل های موجود نیستند. درشرایط افشا اسرار و در نبود قرارداد، نه تنها شخص افشا کننده از نظر قانونی مقصر نمی باشد، بلکه از نظراخلاقی نیز قابل سرزنش نیست. مادامی که خود شخص یا شرکت ذینفع درصدد هیچ اقدام احتیاطی و انعقاد قرارداد بر نیامده است نمی تواند تضمینی برای عدم درز اطلاعات محرمانه خود در غیر موارد تجویزی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا